söndag 20 oktober 2013

Ett litet recept



Tekakorna som jag gjorde till frukost smakade nästan lika bra som när farmor gör dem så därför tänkte jag bjuda på receptet här.




Farmor Stinas bästa tekakor

50 g Jäst
3 dl havregryn
5 dl mjölk
3 msk socker
1/2 dl olja (jag använder rapsolja)
6 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
En skvätt salt

Smula jästen i en bunke, låt mjölk och havregryn värmas tillsammans i en kastrull tills det är fingervarmt och havregrynen svällt lite. Blanda mjölkblandningen med jästen. Tillsätt socker, olja och salt. Blanda därefter i mjölet, degen ska vara ganska så "kladdig" blanda degen väl i ca 5-10 min.
Gör därefter tekakor i valfri storlek, jäs under duk i ca 30 min, picka ytan på kakorna med en gaffel och grädda därefter i 10-15 min i 200 grader i mitten av ugnen. 



Dessa äter man bäst nygräddade med leverpastej och saltgurka, så så gott!

Ha en härlig kväll! Är det förresten någon mer än jag som ser fram emot kvällens premiär av solsidan?

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar